Voice shopping: de toekomst van shoppen?

Aankopen doen is voor sommigen een ontspannende bezigheid, maar voor anderen is dit een praktische zaak die moet gebeuren. Boodschappen doen? Liever niet. Die kun je ook online bestellen. Online kies je jouw favoriete supermarkt en plaats je alle boodschappen in jouw virtuele winkelmandje. Twee dagen later staat de bezorger met een vouwkrat voor de deur, die vervolgens netjes de krat tot aan het keukenblad levert. Makkelijker kan het bijna niet, toch? Misschien wel.

Voice Shopping

Smart speakers: onze nieuwe assistenten

In onze moderne wereld zijn wij continu bezig met innoveren. Een van deze recente ontwikkelingen is de mogelijkheid om smart speakers zoals Google Home en Amazone Echo te gebruiken. Deze smart speakers zijn in hun basis draadloze speakers, maar doen veel meer dan dat. Je kunt tegen ze praten. Met niets minder dan het geluid van je eigen stem kun je muziek afspelen, het Internet op, boodschappenlijstjes maken, bijvoorbeeld vragen hoe het weer de komende week wordt en online kopen, ook wel genaamd voice shopping.

Populariteit van voice shopping

In Nederland is de populariteit van smart speakers in opkomst. Hoewel wij nog niet massaal gebruik maken van alle functies die smart speakers bieden, is er toch een kleine 5 procent die een smart speaker heeft. Echter weten de eigenaren vaak niet wat zij precies allemaal met een smart speaker kunnen. Zo gebruiken zij de smart speaker voornamelijk om stem gestuurde opdrachten te geven die gefocust zijn op het afspelen van muziek.

In vergelijking tot smart phones hebben smart speakers nog een lange weg te gaan, al is de speaker populairder dan smartwatches of VR-headsets. Dit komt voornamelijk doordat het product toegankelijker is voor een bredere doelgroep. In Amerika, het land waar de speakers ontwikkeld zijn, is de populariteit stukken groter. Ook weten Amerikanen beter om te gaan met de speakers: 19 procent gebruikt een smart speaker om online aankoop te doen. Producten die voornamelijk worden afgenomen zijn kledingstukken en huishoudelijke apparaten.

De doorbraak van voice shopping

Het zal niet de eerste keer zijn dat Nederland het Amerikaanse aankoopgedrag overneemt, maar mocht voice shopping in Nederland echt willen doorbreken dan mag er nog het een en ander gebeuren. Momenteel heerst er bij Nederlanders nog het idee dat smart speakers een inbreuk zijn op hun privacy.

Daarnaast zijn smart speakers nog niet dusdanig geavanceerd dat het voor een grotere doelgroep interessant zou kunnen zijn. Zo kun je de Alexa smart speaker wel vragen om siroop op je lijstje te zetten, maar kun je niet vragen om siroop en toiletpapier tegelijk op jouw boodschappenlijst te zetten. Het hebben van daadwerkelijke conversaties is dus nog niet mogelijk. Wanneer dit wel het geval is dan zullen veel meer mensen de meerwaarde van smart speakers inzien.

Voordelen van voice shopping voor webshop

Voor webwinkeliers zijn er een aantal voordelen wanneer hun consumenten via voice shopping een directe bestelling plaatsen. Zo blijkt dat de consument minder twijfels tijdens het aankoopproces ervaart. Dit komt grotendeels doordat een bestelling via een laptop meer de mogelijkheid geeft om producten en prijzen met elkaar te vergelijken. Meningen worden dus anders beïnvloed en de klantenreis veranderd compleet, wat grote kansen met zich meebrengt. Als webwinkelier is het dus niet verkeerd om de vorderingen in voice shopping in de gaten te blijven houden.

Meer lezen over de opkomende trends van 2019? Lees het artikel: Top 10  trends in e-commerce 2019. 

 

Reactie verzenden