Wat is een keurmerk?
Keurmerken komen voor in verschillende varianten. We komen ze tegen op productverpakkingen wanneer wij boodschappen doen, maar ze zijn ook steeds vaker online zichtbaar bij webshops. Het online keurmerkenlandschap heeft een aantal grote aanbieders waaronder Thuiswinkel waarborg, Webwinkelkeurmerk en Q-shops (en laten wij ons eigen value label, Feedback Community, niet vergeten). Toch is niet elk keurmerk hetzelfde en verteld ieder keurmerk je weer wat anders.
Functie van een keurmerk
Sinds de komst van online shoppen begonnen de eerste online keurmerken te ontstaan. Het hoofddoel was toentertijd om de consument te beschermen tegen frauduleuze praktijken. Hierbij fungeert het keurmerk als tussenpartij wanneer er een geschil optreedt. Het wordt tegen betaling afgenomen door een bedrijf, die op haar beurt het keurmerk op haar website mag plaatsen om zo vertrouwen te creëren bij de consument.
Vaak moeten bedrijven voldoen aan een aantal waarden voordat zij door de audit van een keurmerk komen, maar in sommige gevallen is het betalen van de abonnementskosten al genoeg. Deze kosten variëren weer bij elke aanbieder, zo zal het ene keurmerk een percentage van de totaalomzet vragen en de ander een vast bedrag per maand. Wat het keurmerkenlandschap dubieus maakt, is de recente verschuiving in focus. Tegenwoordig focussen keurmerken steeds meer op de bedrijven die zich willen aansluiten dan op de consument, wat het doel van een keurmerk voorbijgaat.
Betrouwbaarheid van een keurmerk
Grotere online keurmerken zijn over het algemeen een goede indicator om aan te geven of de website een veilige aanbieder is. Er zijn een aantal keurmerken aangesloten bij bekendere partijen zoals de Consumentenbond. Hier kun je zeker zijn dat het keurmerk doet wat het belooft. Daarnaast kun je goede keurmerken herkennen door het aantal gebruikers van het keurmerk, zo kun je vaak op de website op een bedrijfspagina zoeken op bedrijven. Ook bieden sterke keurmerken tweezijdige communicatie aan, waar zowel de consument als de webshopeigenaar met elkaar in dialoog kunnen gaan.
De voordelen [voor webshops]
Voor bedrijven zijn er veel voordelen wanneer zij een keurmerk uitdragen. Het creëert vertrouwen, optimaliseert de organische zoekresultaten en zorgt indirect voor meer aankopen. Ook voor de consument zijn er veel voordelen wanneer zij enkel kopen bij online shops die een keurmerk dragen. Zo dient de online aanbieder geschillen met de consument zelf op te lossen, zonder te wijzen naar andere betrokken partijen zoals een leverancier of fabrikant, daarnaast geldt er een 14 dagen retourbeleid en is het voor de consument mogelijk om klachtenbemiddeling in te schakelen wanneer zij er niet met de webshop uitkomen.
Keurmerken vergelijken
Inmiddels zijn er al een aantal online keurmerken waaruit webshop eigenaren kunnen kiezen. Daarom kan het lastig zijn om de juiste keuze te maken. Welke keurmerken het beste bij de website passen hangt af van de grootte van het bedrijf, het aantal bezoekers, het hoofddoel van het plaatsen van het keurmerk (daadwerkelijk willen bemiddelen en in dialoog willen gaan vs. meer omzet) en het uitgetrokken budget.