Wife Acceptance Factor: mythe?

Vroeger gingen mannen op jacht en vrouwen verzamelden. Beide sekse zijn nu eenmaal anders geprogrammeerd en vandaag de dag is dat nog steeds zichtbaar, al delen wij tegenwoordig onze levens heel anders in dan dat wij dat vroeger deden. Wie de kostwinner is hangt niet langer af van het geslacht en wanneer beide werkend zijn, worden boodschappen vaak gewoon gedaan door de persoon die het eerste thuis is. Toch blijkt uit onderzoek dat vrouwen de grootste invloed blijven houden op de spullen die worden aangekocht.

De Wife Acceptance Factor (WAF)

Larry Greenhill gebruikte in 1983 het fenonomeen de Wife Acceptance Facrot voor het eerst in een artikel.  Het fenomeen de Wife Acceptance Factor werd door Larry Greenhill in 1983 voor het eerst gebruikt in een artikel. Het fenomeen geeft aan dat dure aankopen eerst door de vrouw worden goedgekeurd voordat het daadwerkelijk wordt afgenomen. Een onderzoek van het Amerikaanse Consumer Electronics Association wijst uit dat in 88 procent van de gevallen, vrouwen invloed hebben op de uiteindelijke aankoop.

Goederen waarbij de WAF een grote speelt zijn voornamelijk consumentenelektronica zoals televisies, speakers en computers. Bedrijven houden rekening met de WAF door nadruk te leggen op de visuele en ethische aspecten van de producten die zij verkopen. Vrouwen schijnen veel meer waarde te hechten aan het verhaal achter het product dan mannen. 

Voorbeelden van WAF situaties

Ongeveer twintig jaar geleden introduceerden bedrijven grote speakers op de markt. Vrouwen kwamen massaal in opstand tegen de grote speakers omdat deze niet complementair zouden zijn aan de indeling van de huiskamer, waardoor de ontwikkelaars van audioproducten nieuwe technologieën implementeerden wat ervoor zorgde dat speakers kleiner werden.

De WAF wil niet impliceren dat vrouwen het telkens maar voor het zeggen hebben, het geeft eerder aan dat vrouwen vaak nog verantwoordelijk zijn voor het gehele huishouden. Zelfs wanneer het neerkomt op het uitgeven van geld, is het de vrouw die rekening houdt met de kosten die het gezin maakt en houdt zij vaker rekening met het daadwerkelijke budget dat uitgegeven kan worden aan luxegoederen.

WAF en marketing

Voor velen marketeers is het WAF begrip niet nieuw. Marketeers houden al jaren rekening met de aannemelijke kans dat vrouwen een grote invloed hebben op de aankopen van de man. Dit is zichtbaar in reclames voor mannelijke producten, die in hun communicatie eigenlijk gericht zijn op vrouwen.

Neem nu bijvoorbeeld de Old Spice reclame die bijna tien jaar geleden werd ontwikkeld. Voorheen waren mannen tussen den 40 en 60 jaar oud de primaire marketing communicatie doelgroep van Old Spice. Hoewel dit zeker de marketingdoelgroep zou moeten zijn, hoeft dit niet per se de communicatiedoelgroep te zijn.

Old spice besloot het roer om te gooien door hun communicatieboodschap te focussen op vrouwen. Zij ontwikkelde een campagne die de wensen van de vrouw zou vervullen. In een van de reclames verteld de ideale man op een wit paard hoe een man zou kunnen zijn wanneer hij gebruik zal maken van de Old Spice deodorant. Old Spice zette de reclame in tijdens de pauze van de Superbowl en hij ging viraal. Uiteindelijk was deze video ad goed voor 107 procent groei in omzet betreft de body wash sale van Old Spice.

Dus aan alle webwinkeliers die nog vrij weinig doen met de WAF: de kansen liggen voor het oprapen. Houden jullie al rekening met de WAF?

 

 

 

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Shoppen vrouwen meer online dan mannen? | Feedback Community () - […] Hoewel het online aankoopgedrag tussen mannen en vrouwen significant is, blijft het verstandig om rekening te houden met WAF.…

Reactie verzenden